مطالب متفرقه

تأثیر مصرف الکل بر کارکردهای شناختی و اجرایی مغز

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، رضا دانشمند، روانپزشک با بیان اینکه بخش عمده ای از مغز مسئول اجرای کارکردهای ارتباطی و کارکردهای شناختی است، افزود: کارکردهای شناختی، اجرایی و ارتباطی هرکدام حوزه های وسیعی دارند برای مثال وقتی دست فردی با یک محرک دردناک برخورد می کند او دستش را پس می کشد و فاصله مناسب و منطقی را با محرک دردناک برقرار می کند؛ ولی داستان به این سادگی نیست.

وی با بیان اینکه داستان پاسخ به یک واکنش، ساده نخواهد بود، ادامه داد: در واقع بین حس و آن حرکت مجموعه ای از کارکردهای مغزی فعال می شود که در نهایت منجر به این پیام می شود که دست را پس می کشید. مجموعه ای از تجربه ها، خاطرات، باورها و آموخته هایی که وجود دارد که به تو درد وارد می کند و می تواند آسیب رسان باشد. خطرات و یا هرچیز دیگری را ایجاد کند.

این روانپزشک در ادامه تاکید کرد: فاصله بین حس و حرکت فرد، کارکردهای فراوانی از مغز او را فعال می کند که این کارکردها به اینکه فرد چه تحلیلی از آن حس داشته باشد و متعاقب آن یک حرکت مناسبی انجام دهد، کمک می کند. آن چیزی که باعث این تحلیل می شود کارکردهای شناختی مغز است.

وی در شبکه رادیویی سلامت تصریح کرد: بین همین حس و حرکت ساده هم فقط قسمت های حسی و حرکتی مغز نیستند که فعال شدند؛ بلکه در همین بین، قسمت های دیگری از مغز که مسئول عواطف، حافظه، تمرکز و توجه ما هستند نیز فعال می شوند که در نهایت منجر به دادن پیام حرکتی می شوند.

دانشمند با تاکید بر اینکه کارکردهای شناختی در تمام امور روزانه افراد دخالت دارند، گفت: تعریف کارکردهای شناختی این است که هر آنچه که در هیجانات و در ذهن افراد برای تصمیم گیری، ساخت خاطرات، حافظه، توجه، تمرکز و مدیریت هیجان ها، درک موقعیت های خطرناک و درک احساسات دیگران لازم است؛ در مغز و در قسمت های مختلفی از مغز پردازش می شود.

وی در ادامه بیان کرد: کارکردهای اجرایی مغز فعالیت هایی هستند که شامل توجه و تمرکز مغز است، از جمله حافظه که خود حافظه می تواند اجزای متفاوت و مختلفی داشته باشد. هیجانات و مدیریت هیجانات، تصمیم گیری، مدیریت زمان که تمام این موارد جز کارکردهای اجرایی و کارکردهای شناختی مغز است.

این روانپزشک تصریح کرد: اولین عوارض یا مهم ترین عوارضی که از مصرف مواد و یا الکل ناشی می شود این است که مواد و الکل می توانند کارکردهای مختلف مغزی را تحت تاثیر قرار دهند و به آنها آسیب بزند.

وی اظهارداشت: ساختار شیمیایی یا کارکردی مغز تحت تاثیر موادی همچون الکل آسیب هایی را می بیند که نتیجه این آسیب ها تغییرات خیلی جدی در کارکردهای شناختی و اجرایی افراد خواهد بود.

انتهای پیام/

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا